MAKURAATI

Kaikkiin Säkylän kouluihin on koottu makuraadit. Makuraateihin kuuluu edustajia oppilaista, henkilökunnasta, huoltajista (käytännössä vanhempainyhdistys nimeää joukostaan edustajan) ja ruokahuollon toimijoista. Tarkoituksena on keskustella monenlaisista kouluruokailuun liittyvistä asioista ja viedä tarpeellisiksi katsottuja asioita käytäntöön. Makuraatiin saat yhteyttä koulun rehtorin tai kunnan ruokahuoltopäällikön kautta.

Ruokahuoltopäällikön yhteystiedot
Katariina Salonen, katariina.salonen@sakyla.fi, puh. 050 364 0401

RUOKALISTA

Säkylän kouluissa noudatetaan 6 viikon kiertävää ruokalistaa. Joka päivä tarjolla on myös kasvisruokavaihtoehto.

VIIKKO 1

MA: Nakkikastike, Kasvisstroganof, Perunat, Kaali-ananas-persiljasalaatti

TI: Juustoinen wokkikiusaus, Jäävuori-kurkku -salaatti

KE: Kalapuikot, Kasvis-papukroketit, Perunat, Kermaviilikastike, Kiinankaali-melonisalaatti

TO: Pulled-pastavuoka, Kasvis-pastavuoka, Porkkanaraaste

PE: Broilerikeitto, Purjo-perunasosekeitto, Sämpylät

VIIKKO 2

MA: Jauheliha-lasagnette, Kasvis-lasagnette, Kaali-kurpitsapikkelssisalaatti, puutarhurin sekoitus

TI: Mannapuuro / Riisipuuro, Marja-/hedelmäkeitto, Ruisruutu / Rieska

KE: Jauhelihapihvit, Bataatti-juurespihvit, Perunasose, Jäävuori-tomaatti-kurkkusalaatti, Herkkukurkkusalaatti

TO: Kinkkukiusaus, Punajuuri-palsternakkakiusaus, Kiinankaali-kurkkusalaatti

PE: Kasvissosekeitto Marja- / omenahyve

VIIKKO 3

MA: Pinaattiohukaiset /Porkkanapihvit, Puolukkahillo, Perunat, Maito-/kermaviilikastike, Jäävuori-kurkku-ananas-juusto-salaatti

TI: Jauhelihakastike, Papu-paprikapata, Perunat, Kurkkusuikaleet

KE: Tonnikalavuoka, Kasvisvuoka, Tilliset kurkkusuikaleet, kesäporkkanasekoitus

TO: Kalkkunapihvi/Broileripihvi, Talon kasvispihvit, Perunasose, Mustaherukkahillo, Porkkanaraaste

PE: Jauhelihakeitto, Linssikeitto, Rouheiset sämpylät

VIIKKO 4

MA: Broileripyörykät / -nugetit, Kasvispyörykät / Kasvisjalopenonugetit, Riisi, Currykastike, Kiinankaali-kurkku-paprikasalaatti

TI: Liha-makaronilaatikko, Kasvis-makaronilaatikko, Marinoitu kaali-porkkanasalaatti

KE: Palapaisti, Juustohullun juuresmuhennos, Perunat, Kiinankaali-maissi-tomaattisalaatti

TO: Emännän päivä (Br-kiusaus/ Br-riisivuoka/ Kaalilaatikko/ Pyttipannu/ Kebabkiusaus, aurinkokasvis

PE: Kirjolohikeitto, Kasviskeitto, Ruisleipä

VIIKKO 5

MA: Lihapyörykät, Porkkanapyörykät, Perunasose, Jäävuori-tomaattisalaatti

TI: Nakkikastike, Kasvisstroganof, Perunat, Kukkakaali-ananas-kurkkusalaatti

KE: Jauheliha-perunasoselaatikko, Soija-perunasoselaatikko, Kiinankaali-maissi-paprikasalaatti, porkkanaviipale

TO: Sitruunainen kalaleike, Punajuuripihvit, Perunat, Kastike, Porkkanaraaste

PE: Nakkikeitto, Porkkanasosekeitto, Sämpylä

VIIKKO 6

MA: Havaijinvuoka, Juures-papuvuoka, Kaali-kurkku-persiljasalaatti

TI: Uunimakkara, Kasvisnakit, Perunasose, Jäävuori-appelsiinisalaatti

KE: Jauhelihakastike, Kasviskastike, Riisi/pasta, Porkkana-kurkku-raitasalaatti, uunijuurekset/juureslohkot

TO: Kirjolohikiusaus, Juureskiusaus, Jäävuori-tomaatti-vesimelonisalaatti

PE: Hernekeitto, Kasvishernekeitto, Pannukakku ja hillo

Jokaisena päivänä aterian lisäksi tarjolla näkkileipä, ravintorasva, maito, piimä ja vesi.

ERITYISRUOKAVALIOT

Opiskelijoille järjestetään erityisruokavalio terveydellisistä syistä lääkärintodistuksen perusteella. Lääketieteellisiä syitä ovat mm. ruoka-allergia, maito- tai vilja-allergia, laktoosi-intoleranssi tai jokin muu ruokavalio, kuten diabetes tai keliakia. Lääkärintodistus ja huolellisesti täytetty erityisruokavaliolomake, toimitetaan keittiölle mahdollisimman pian.

Vähälaktoosisessa tai laktoosittomassa ruokavaliossa, kasvisruokavaliossa ja uskonnollisiin syihin perustuvassa ruokavaliossa ei tarvita lääkärintodistusta, pelkkä erityisruokavaliolomake riittää.

Jos ruokailija saa vain lieviä oireita, huomioidaan se ruokailutilanteessa siirtämällä kyseinen ruoka-aine syrjään. Hän ei tällöin tarvitse erityisruokavaliota eikä lääkärintodistusta.

Mikäli tarvitsee erityisruokavaliota, pyydämme täyttämään erityisruokavalio-ilmoituksen aina jokaisen lukuvuoden alussa. Lääkärintodistusta ei tarvitse kuitenkaan toimittaa kuin kertaalleen.

Ilmoitathan
dieettikeittäjä Elvi Lehtorannalle elvi.lehtoranta@sakyla.fi tai
ruokapalveluesimies Katariina Saloselle p. 050 364 0401

jos ruoka-aineallergioihin tulee muutoksia lukuvuoden aikana​.

Jos epäselvyyttä tai kysyttävää, voit soittaa suoraan keittiön numeroon tai koulun terveydenhoitajaan.